Artikelen

Michelle Jurhill

0 Vind-ik-leuks

Bankkleding 2018

Het is warm buiten. Michelle Jurhill (33) heeft tijdens haar lunch éventjes in de zon gezeten. Op de Dam, naast het kantoor van de Rabobank. Een beetje rozig is ze, als ze weer aan haar bureau schuift in haar kamer, die uitzicht biedt over de Kalverstraat. Vanuit hier doet ze haar werk als manager dagelijkse bankzaken.

Michelle ziet er niet uit als een typische bankmedewerker. Extravert en stijlvol. En dat is niet gek: haar loopbaan begon ze als kapper, later werd ze ook visagist en stylist. ‘Je snapt wel waar mijn interesse vandaan komt voor hoe ik eruitzie’, lacht Michelle. Maar de modewereld zou niet haar eindstation worden, besefte ze al op jonge leeftijd. Er moest een nieuwe uitdaging komen. Ze startte op Schroevers, werd secretaresse. Twaalf jaar geleden begon ze als postsorteerder bij de Rabobank. Een hbo-opleiding volgde, daarna de universiteit. Binnen de bank maakte Michelle ondertussen snel carrière. Ze werd teamleider bij Rabobank Nederland, ging daarna lokaal, eerst naar het zuiden en toen ‘met gierende banden naar Amsterdam.’

tekst gaat verder onder afbeelding


 

En nu zit ze hier, in haar kantoor boven de Kalverstraat. Bij een bank in een stad waar  ze helemaal zichzelf kan zijn. Michelle is het levende voorbeeld van waar ze voor staat: de bankwereld moet worden bevrijd van het stoffige, stijve imago. ‘Het hoeft niet extreem extravagant,’ lacht ze,  ‘maar je moet wel jezelf kunnen laten zien. Een  tatoeage op de arm mag van mij bijvoorbeeld  zichtbaar zijn. Voorheen was dat echt taboe. En als het er verzorgd uitziet, vind ik een felle kleur in  je haar alleen maar leuk. Het mijne was ooit roze.’ Het gaat al beter nu de bedrijfskleding in de ban is gedaan. ‘Die was afzichtelijk’’ roept ze uit,  ‘je was een wandelend logobord!’ Het mag  allemaal best wat losser, vindt ze, en dat  probeert ze te laten zien in de frontoffice. ‘We  zijn een Rabobank voor én door Amsterdammers, dus we proberen een afspiegeling te zijn van de Amsterdamse samenleving.’

De vrijheid in uiterlijk gaat niet alleen over mode. ‘Het draagt bij aan het werkgeluk’, legt Michelle uit. De lossere houding tegenover kledingvoorschriften verbetert de werksfeer, maakt dat werknemers zich thuis voelen. Ook de bezoekers van de bank reageren positief op de uitstraling van het personeel. Michelle: ‘Klanten voelen zich veilig, zijn sneller geneigd om eerlijk antwoord te geven als je ze iets vraagt. Een goed gesprek komt niet van de grond  als er een stel stijve harken tegenover je zit.’

Een professionele uitstraling blijft natuurlijk  wenselijk, maar grenzen mogen worden opgezocht. ‘Bij de Rabobank, is de boodschap: wees niet bang om risico’s te nemen. Als je dat in je uiterlijk durft, kun je dat waarschijnlijk ook op andere gebieden.  In je werk, in je carrière.’ Iedereen heeft zijn eigen verhaal,’ benadrukt ze. ‘Dat hoef je niet te  verbergen. We werken bij een bank, maar we zijn ook mensen. Individuen met wie je kunt praten.’

Bankkleding 2018 verscheen in de rubriek 'Rabo weet raad' in de achtste editie van het Amsterdam &Co magazine: Modebewuster. 

Tekst: Cato Montijn 
Fotografie: Jip Broeks

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.