Artikelen

Tekst door: Marit Bohnenn en Beeld: On a Hazy Morning

0 Vind-ik-leuks

We willen het verschil maken in het culturele landschap.

“We willen het verschil maken in het culturele landschap van Amsterdam.” Leon Caren en Bas Morsch hadden een goed idee en voerden het uit: ze zetten We Are Public op. Dit cultuurplatform verbindt de culturele sector aan nieuw publiek. Met de We Are Public-pas kunnen leden gratis of met grote korting naar voorstellingen die voorheen met veel lege stoelen zaten.

Wat is We Are Public precies? 
Leon: Er is in Amsterdam zo ontzettend veel te beleven. Iedere dag is er wel ergens een voorstelling, een expositie of een goede film die je eigenlijk niet mag missen. Maar het is zoveel, dat is niet bij te houden! Wij willen dat goede aanbod koppelen aan het publiek. Zonder dat ze zelf de moeite hoeven te nemen uit te zoeken wat er speelt en wat de moeite waard is. Dat doen wij dan met We Are Public. We hebben een cultuurplatform opgericht waar je lid van kunt worden. Als lid kun je voor vijftien euro per maand naar allerlei cultuur in de stad. Iedere dag. Wij stellen een programma samen met daarin dans, film, musea, exposities, theater, opera, muziek, eigenlijk van alles. We werken hiervoor samen met meer dan veertig toonaangevende cultuurinstellingen, waaronder het Stedelijk Museum, het Muziekgebouw aan ‘t IJ en de Melkweg. De helft van de contributie gaat naar de instellingen, zodat die door kunnen gaan met mooie dingen maken. Zo kun je samen zorgen voor een diverse programmering. Dat vinden we belangrijk.

Wat is jullie missie?
Bas: We kwamen op het idee door de bezuinigingen op subsidie voor cultuur. We wilden voorstellingen die onder druk staan steunen. Het publiek kent die voorstellingen niet, terwijl ze wel heel goed zijn! We bedachten daarom een ledensysteem, dat is namelijk een erg goede manier om publiek op de been te brengen voor relatief onbekende dingen. Dat weten we uit onze ervaring bij muziekplatform Subbacultacha!, waar we al langer werken met een lidmaatschapsmodel. Als platform geef je daarbij een kwaliteitskeurmerk af voor de selectie die je maakt. Zo open je voor het publiek de deuren om nieuwe dingen te proberen.

We Are Public is nu een groot succes, hoe is het zo snel van de grond gekomen?
B: We hebben van de zomer vijftig dagen keihard campagne gevoerd om genoeg leden te werven. Alleen als 2500 mensen zich hadden ingeschreven zouden we in september van start kunnen gaan. En we hebben het ruimschoots gehaald! We hebben een waanzinnige zomer gehad. Iedere dag stonden we ergens anders met weer een nieuwe promotiestunt. In Felix &Foam hebben we een fantastisch lanceringsfeest gehouden dat enorm veel aandacht kreeg. Dat was een super start. En voor de afsluiter van de campagne hebben we in twee weken tijd een festival met twintig live acts georganiseerd. Dat is normaal niet te doen, maar door de energiegolf waar we op zaten lukte dat.

Welke factoren hebben We Are Public succesvol gemaakt?
B: Instellingen zijn op zoek naar een nieuwe manier om met cultuur om te gaan. Ze wilden al jaren geleden iets gezamenlijks opzetten, maar het kwam niet van de grond. Dat het nu wel lukt zegt iets over de behoefte en de tijdsgeest. Bovendien is ons netwerk groot en hebben we veel ervaring in Amsterdam. Het is natuurlijk ook gewoon dé plek om zoiets te beginnen. Er gebeurt hier altijd van alles, iedereen is geïnteresseerd in wat je doet en in Amsterdam leeft de cultuur van samen dingen doen. Maar ik geloof dat ons concept uiteindelijk overal kan slagen.

 

Waar kijken jullie naar uit?
L: Het lijkt ons interessant om het concept ook landelijk te lanceren, en misschien zelfs daarbuiten. Kijken wat er mogelijk is met een lokale redactie, want je moet vooral niet een soort onpersoonlijk, groot platform worden waarbij het lijkt alsof alles van bovenaf is bedacht en neerdaalt op de stad. De kracht van We Are Public is juist dat we met een redactie werken die de stad van binnen en buiten kent, zodat ze precies wetem wat er goed is en wat de leden echt niet mogen missen. Samen met Public-leden willen we het verschil maken in het culturele landschap.

 

Beeld: On a Hazy Morning

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.