Artikelen

Tekst door: Heidi Boomgaard

0 Vind-ik-leuks

Voor je kinderen wil je een mooie wereld achterlaten.

Ondanks dat Dirk Vis (39) tegen de stroom in moest zwemmen, is zijn droom toch werkelijkheid geworden. Dirk besloot – na als bedrijseconoom voor vele grote bedrijven te werken en inspiratie op te doen bij Imps & Elfs – een innovatief en duurzaam sokkenmerk te starten. Wij praten met hem op zijn kantoor in Amsterdam Zuid.

 

Waarom ben je Qnoop gestart?
“Vanuit de frustratie over verschillende dingen. Om een of andere reden ben je altijd één sok kwijt. Uiteindelijk gooi je die andere sok dan weg. Dat is de puurste vorm van verspilling. Daarnaast kon ik geen enkel sokkenmerk vinden waarbij ik tevreden was over de kwaliteit en esthetiek, en dat ook nog duurzaam produceerde. Dat begreep ik niet, dus ben ik zelf op onderzoek uitgegaan. In mei 2015 zijn we live gegaan, maar het heeft driekwart jaar gekost om het te ontwikkelen. Ik had van tevoren niet kunnen denken dat er zoveel haken en ogen aan zaten.”

Wat maakte jouw idee zo lastig?
“Ik wilde dingen realiseren die niet heel voor de hand liggend waren. Allereerst moest ik een manier vinden hoe ik de sokken aan elkaar kon bevestigen. Veel manieren bleken niet te werken of af te doen aan de kwaliteit. Toen ik een tijd later het jurkje van mijn dochter dicht deed met een knoop en een loop, had ik de oplossing gevonden. Maar het productieproces opstarten was het meest lastige gedeelte. Als je een simpele sok non-organic wilt produceren kun je zo aan de slag. Maar wil je een ingewikkeld ontwerp, kwalitatieve stoffen en ook nog eens duurzaam; dan haken bijna alle fabrikanten af. Daarom moest ik zelf alles bij elkaar zoeken; een leverancier voor de organic yarns, een duurzaam verfhuis, knopenfabriek en verpakkingenproducent. Ik liep van de ene onmogelijkheid in de andere, maar uiteindelijk is het gelukt.”

Hoe behield je dan je motivatie?
“Doorzettingsvermogen en eigenwijsheid. De gedachte ‘Ik weet gewoon dat het moet kunnen, dus ik ga het doen’ hield me op de been. Je moet een stip op de horizon zetten en kostte wat het kost jezelf ernaartoe werken.”

Hoe heb je de fabrikanten uiteindelijk mee gekregen?
“Door niet het onderste uit de kan te willen halen. Je kan bij de fabrikant wel het vel over de neus trekken, maar dat werkt niet. Je moet ook kunnen geven en echt samen willen werken en groeien. Je moet hun rol in het proces waarderen. Dan pluk je er uiteindelijk samen de vruchten van. Aan die transparantie moeten fabrikanten wel vaak wennen, maar uiteindelijk is dit de meest prettige vorm van samenwerken.”

Waar komt de behoefte aan duurzaamheid vandaan?
“Het moment dat je kinderen krijgt, verandert alles. Je wil een mooie wereld voor hen achterlaten. En als je je een beetje verdiept in de materie en weet wat voor schade het non-organic productieproces veroorzaakt, weet je beter. Ik vind dat je als organisatie verplicht bent om duurzaam te ondernemen, anders denk je niet na over de volgende generaties. Het verduurzamingsproces vanuit de overheid gaat veel te traag, dus bedrijven moeten hier het voortouw in nemen.”

Zijn Qnoop sokken 100% duurzaam?
“Nee, dat nog niet. In sokken zit elastaan en dat kun je niet duurzaam maken. Ik ben nog aan het nadenken over mogelijke oplossingen daarvoor. Verder probeer ik de logistieke footprint naar beneden te krijgen. Zo zou ik het liefst de sokken laten leveren door een fietskoerier of elektrische auto, maar zover ben ik nog niet. Het productieproces, de rest van de sok en de verpakking is wel honderd procent duurzaam.”

Hoe ontwerpt een bedrijfseconoom sokken?
“Dat ging inderdaad niet zomaar, haha! Toen ik bij Imps & Elfs kwam werken, wist ik nog niet veel van design en product, maar door de kleinschaligheid van het bedrijf keek ik elke dag mee in het atelier. Zij produceren ook duurzaam, dus daar heb ik heel veel van geleerd. Uiteraard heb ik ook online cursussen Illustrator en Indesign moeten doen. Daarmee heb ik de basis gelegd en vanaf het tweede seizoen heb ik twee echte designers in de arm genomen.”

Wat waren hoogte- en dieptepunten in het proces?
“Hoogtepunten zijn wanneer ik een mail ontvang van sustainable modewinkels dat ze mijn product willen verkopen. Van Johnny at the Spot, Humanoid, Nukuhiva en Charlie+Mary in Nederland tot winkels uit IJsland of Santa Barbara in Amerika; dat zijn mijn hoogtepunten. Een memorabel dieptepunt was dat er brand uitbrak in de garenfabriek. Daardoor moest ik weer helemaal opnieuw beginnen.”

Wat had dat voor gevolgen?
“Dat het product niet op tijd geleverd werd in de winkels. Het is daarom ook heel verleidelijk om je door fabrikanten over te laten halen om ‘voor deze ene keer’ non-organic te produceren, maar je moet bij het pad blijven wat je voor jezelf uitgestippeld hebt. Liever goed werk en later aanleveren, dan half werk en op tijd. Ik wil een merk neerzetten en niet een handeltje, dus dan moet je dicht bij jezelf blijven en de juiste keuzes maken.”

Hoe draagt Qnoop bij aan Amsterdam?
“Ik werk veel samen met andere creatieve partijen in Amsterdam. We denken dat we een hele grote stad zijn, maar dat is niet zo. Als je ergens mee bezig bent, vind je elkaar toch wel. W. Green bijvoorbeeld, doet onze PR en Cartoni Concepts ontwerpt de displays. De boom wordt alleen maar dikker!”

Waar kunnen betrokken Amsterdammers je nog bij helpen? 
“Door Qnoop te kopen en het verhaal te vertellen. En dat begint bij het investeren in je eigen sokken. Less is more!” 

Heidi Boomgaard
Bekijk dit profiel
Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.