Artikelen

Door: Greendish

0 Vind-ik-leuks

Deel 8 - Duurzaam de griep tegen

Wij zijn Greendish! Wij delen in de serie ‘duurzaamheid en voeding’ een jaar lang iedere maand onze geheimen en leukste weetjes op Amsterdam &Co. Deze maand hebben we een paar handige, duurzame voedingstips opgesteld zodat jij je optimaal kan weren tegen het griepvirus.

In de koude wintermaanden kom je er bijna niet onderuit: een flinke verkoudheid en/of een griep onder de leden. Griep ontstaat door het influenzavirus en de koude weersomstandigheden zorgen ervoor dat het zich makkelijker verspreidt. Er zijn een paar maatregelen die je kan ondernemen om te voorkomen dat je besmet raakt en ziek wordt. Denk bijvoorbeeld aan goede handhygiëne en een schone leefomgeving. Maar ook voeding kan een grote rol spelen. Gelukkig heeft Greendish een paar duurzame én makkelijke voedingstips die zeker jouw weerstand zullen boosten!

Water
Water is een van de belangrijkste bestanddelen van de mens en helpt je lichaam de afvalstoffen te verwijderen. Zeker wanneer de griep op de loer ligt is genoeg water drinken dus een must. Hydrateer jezelf wel duurzaam: kraanwater is duurzamer dan bronwater, vooral vanwege de productie en het afval van de verpakkingen. Bovendien is het water uit de kraan helemaal veilig. Sterker nog, het water uit de Nederlandse kraan is volgens onderzoek van veel betere drinkkwaliteit dan in landen zoals Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Wil je toch verpakt water kopen? Probeer zoveel mogelijk je verpakking te hergebruiken door hem weer te vullen met kraanwater. Er zijn geruchten over het mogelijk ziek worden vanwege bacteriën die in je waterflesje kunnen zitten na meerdere malen hervullen. Maar volgens het Voedingscentrum kunnen deze bacteriën geen kwaad, omdat dit je eigen bacteriën zijn.

Eiwitten
Eiwitten hebben een belangrijke bijdrage in ons immuunsysteem waardoor het wenselijk is om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Om ziekte te voorkomen moet je de juiste balans zien te vinden van eiwitten in je voeding. Volgens het voedingscentrum hebben volwassen mensen ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand van 70 kilo. Dierlijke producten worden vaak beschouwd als dé bron voor eiwitten. Echter, volgens het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) is het minderen van vleesconsumptie niet alleen belangrijk voor de gezondheid, maar ook noodzakelijk voor het verminderen van de uitstoot van broeikaseffecten. Er zijn genoeg duurzame producten met een hoog eiwitgehalte. Denk aan: bonen, peulvruchten, sojaproducten en noten. Heerlijk, duurzaam én je bent klaar om het griepvirus tegen te gaan.

Soep
Een bekend hulpmiddel voor als je ziek bent is het eten van kippensoep. Soep is gewoon heel fijn doordat het veel vocht en zouten bevat die belangrijk zijn als je ziek bent. Maar om niet ziek te worden schijnt tomatensoep ook een hele goede optie te zijn. Tomatensoep gemaakt van verse tomaten bevat (uiteraard) veel groente. Het eten van groente draagt bij aan een goede weerstand vanwege de mineralen en vitamines. We hebben als tip om elke week een ‘soepdag’ te initiëren waarop je al je overgebleven groentes en bijvoorbeeld aardappelen samenvoegt voor een heerlijke én duurzame soep. Tomatensoep is werkelijk met bijna alles ideaal te combineren en weggooien zou toch zonde zijn.

Knoflook
Er wordt beweerd dat knoflook je weerstand verbetert vanwege de stof allicine. Dit is een stofje wat de kans op een verkoudheid vermindert. Ook zou knoflook veel antioxidanten bevatten die je lichaam helpen te vechten tegen slechte bacteriën en ziektes. Echt eenduidig wetenschappelijk bewijs ervoor is er niet, maar knoflook is ook gewoon heel lekker en dus zeker het proberen waard toch?! Het is heel simpel om vaker wat teentjes knoflook toe te voegen in je gerecht. Mocht je de knoflooksmaak iets te intens vinden: door de kern uit de knoflook te halen wordt de smaak minder scherp. Een makkelijk gerecht die veel rauwe knoflook bevat is tzatziki! De duurzame Greendish tip: verras een keer je collega’s met je schaal zelfgemaakte tzatziki en neem alle dipbare lekkernijen mee die je nog thuis hebt liggen. Denk aan wortels, soepstengels of tomaatjes. Super gezellig en dan hebben zij meteen minder last van jouw knoflookadem!

Makkelijk recept voor een grote schaal tzatziki:

  1. Snipper 3 tenen knoflook fijn.
  2. Schil een komkommer. Verwijder de zaadjes en rasp fijn. Wikkel de komkommer in een theedoek en druk zoveel mogelijk vocht uit de komkommer.
  3. Roer 200 ml Griekse yoghurt en 125 ml crème fraîche door elkaar. Of gebruik (ongezoete) sojayoghurt voor een plantaardige variant. Roer de knoflook, komkommer, olie (1 el) en azijn (3 tl wittewijnazijn) erdoor. Breng op smaak met peper en zout.
  4. Knip 3 takjes dille boven de tzatziki fijn en serveer koud. 

Appetite for impact? Volg Amsterdam &Co op Facebook en krijg elke week een Duurzame Greendish Tip!

Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.