Artikelen

Door: Greendish

0 Vind-ik-leuks

Deel 11 - Duurzame Duwtjes

Wij zijn Greendish! Wij delen in de serie ‘duurzaamheid en voeding’ een jaar lang iedere maand onze geheimen en leukste weetjes op Amsterdam &Co. Deze maand delen we met jou onze insides over het toepassen van nudging - ‘nudge’ is Engels voor ‘duwtje’ - om duurzaam gedrag te stimuleren.

Dagelijks maken we ongeveer 200 bewuste en onbewuste voedselkeuzes. We leven in een maatschappij waarin op elke straathoek alle soorten voedsel te verkrijgen is en hierdoor kan het moeilijk zijn om een duurzame of gezonde voedselkeuze te maken. Nudging kan ons hierbij helpen door met kleine veranderingen in de omgeving, onbewust een betere keuze te stimuleren. Kort gezegd is nudging een duwtje in de juiste richting vanuit je omgeving.

De effectiviteit van nudging is gebaseerd op het principe dat we dagelijks veel automatische en onbewuste keuzes maken. Denk eens aan die vele keren dat je bij de kassa in de supermarkt vlak voor of tijdens het afrekenen gauw nog een product erbij hebt gelegd. Op zo’n moment maak je een snelle, automatische keuze en hier wordt vaak door winkels gebruik van gemaakt door producten bij de kassa neer te leggen. Gelukkig proberen supermarkten steeds vaker een gezonde keuze te stimuleren door gezondere opties (zoals fruit of ongezouten nootjes) bij de kassa neer te leggen.

Carnivoor? Geef het door!
Mensen gaan over het algemeen voor de makkelijkste weg en zijn daardoor in restaurants vaak geneigd voor de standaard optie te gaan. Een succesvolle nudge zou daarom kunnen zijn om als restaurant gerechten standaard vegetarisch aan te bieden, waarbij je gasten de keuze biedt daar eventueel een (kleine) portie vlees of vis aan toe te voegen. Binnen de gemeente Amsterdam hebben ze de smaak al te pakken: alle evenementen die zij organiseren zullen straks standaard vegetarisch worden en wie toch vlees wil, zal dat apart moeten aangeven onder het mom: ‘Carnivoor? Geef het door!’.

Menu magic
Als we een menukaart bekijken denken we bewust na over welk gerecht we kiezen. Toch blijkt uit onderzoek dat deze keuze wordt beïnvloed door de opbouw van de menukaart. Gasten kiezen bijvoorbeeld vaker voor de eerste of laatste optie op een menukaart. Als restaurant kan je de meest duurzame opties dus promoten door deze aan het begin en eind van de kaart te zetten. Uit onderzoek blijkt ook dat de benaming van een gerecht ervoor kan zorgen dat deze vaker wordt gekozen. Op zich lijkt dit logisch: Vind jij ‘Traditionele Italiaanse groente lasagne’ ook niet aantrekkelijker klinken dan ‘vegetarische lasagne’? Of ‘Aromatische seizoens-asperges’ in plaats van ‘asperges’?  Geef de gerechten dus aantrekkelijke namen en vergroot zo de kans dat deze worden gekozen!

Wees overigens voorzichtig met de hoeveelheid informatie en gerechten op de menukaart. Te veel informatie kan leiden tot keuzestress bij de gast en we willen de keuze voor een duurzame optie juist makkelijker maken in plaats van moeilijker. Een vuistregel voor de maximale hoeveelheid gerechten is 10 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 desserts. Daarnaast maken kleur en beeldmateriaal meer impact dan alleen tekstmateriaal. Probeer dus je menukaart ook visueel aantrekkelijk te maken!


 

Diner duwtjes

Ook in bedrijfsrestaurants en op buffetten kan gebruik worden gemaakt van nudging. Producten die vooraan en/of op ooghoogte staan worden bijvoorbeeld vaker gekozen én er wordt over het algemeen ook meer van gegeten. Door producten die bijna weggegooid moeten worden vooraan te zetten, ga je als restaurant voedselverspilling tegen. Een andere leuke nudge is om bij het buffet een bordje op te hangen waaruit duidelijk wordt dat de gasten welkom zijn om vaker te pakken. Dit zal namelijk leiden tot kleinere porties die ook helemaal zullen worden opgegeten!

Uit andere interessante onderzoeken blijkt dat ook de grootte van het servies en bestek dat je gebruikt invloed heeft op hoeveel je eet. In een buffet-setting zou je dit als nudge kunnen inzetten door bij duurzame gerechten grotere opscheplepels neer te leggen dan bij minder duurzame gerechten. Thuis kan je dit gebruiken door van kleinere borden te eten zodat je ongemerkt minder eet. Zo makkelijk kan het zijn!
Appetite for impact? Volg Amsterdam &Co op facebook en krijg elke week een Duurzame Greendish Tip.



 

Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.