Artikelen

Tekst door: Denise Horowitz en Fotografie door: Lotte Rijkes

0 Vind-ik-leuks

Mijn vrouw vroeg of ik helemaal gestoord was geworden

“Waar wil je dat ik begin?” Vraagt Erik. Alvorens het antwoord af te wachten somt hij geroutineerd en perfect chronologisch de gebeurtenissen op die plaatsvonden voorafgaand aan dat ene onvergetelijke moment in 1991. Geboren en getogen in Enschede, poging tot studeren in Groningen, via zijn liefde voor zeilen beland in Sneek, Friesland. Na een tussenstop in de journalistiek door naar de halte PR en vanuit de PR doorgerold in wat leek een eindstation in de televisieproductie. Maar dan beginnen zijn ogen te stralen, blij dat hij is aangekomen bij dat punt waarvandaan het eigenlijk pas echt leuk werd.

“Ik was helemaal klaar met Friesland. Ik zat alleen maar achter mijn bureau rottige dingen op te lossen terwijl collega’s naar de mooiste bestemmingen op de wereld afreisden. Ik besloot te stoppen met mijn televisieproductiebureau, gaf mezelf een jaar sabbatical en verhuisde in 1991 naar Amsterdam. Tijdens een avondje borrelen hoorden ik mijn vrienden klagen over het uitgaan in de stad. Ze vonden er niets aan. Ik ben van het type ‘niet lullen maar poetsen’ en besloot zelf wat op touw te zetten. Ik had toch niet zoveel om handen destijds. Ik zei tegen ze: ‘Over tien dagen doen we weer een drankje. Als jullie mij beloven tien vrienden uit te nodigen, die op hun beurt ook beloven tien vrienden uit te nodigen, organiseer ik wel een leuk feestje.’ Ik verwachtte een mannetje of twee honderd. Toen mijn vrouw die avond het studentenbandje Volumia! van het station haalde voor het feest, zag ze al enorme rijen voor de deur. Stonden we uiteindelijk daarboven met z’n tweetjes op het balkon van Marcanti Plaza neer te kijken op een feestende menigte van elfhonderd man. Dat was echt kicken.”

Was dat het startschot voor Event Department?
“Dan merk je dat Amsterdam een grote stad is, maar ook een klein dorp. Ik werd gebeld door Ton Poppes, eigenaar van de Escape. Of ik niet een paar keer per jaar wat leuks wilde organiseren. De marketingmanager van Pathé bezocht eens zo’n feestje in de Escape en wilde ook wel een leuk evenement rond de opening van een bioscoop in Groningen. Inmiddels is Pathé al meer dan twintig jaar onze klant en doen wij bijna alle grote filmpremières in Tuschinski.”

Dat klinkt als een succesvolle onderneming in de lift?
“Klopt, maar voordat ik het wist zat ik weer op kantoor achter een bureau het allemaal te managen, s-ha-ie-tee op te lossen. Dat wilde ik juist niet. Ik zei tegen mijn vrouw dat ik ermee wilde stoppen. Ze vroeg op haar beurt of ik helemaal gestoord was geworden. Ik begreep het ook wel, we deden de mooiste evenementen. Voor Playboy, Cosmopolitan, TMF, radio 538, het kon allemaal niet op. Corina had een goede baan bij een groot accountancy kantoor maar ze diende haar ontslag in en zei: ‘Je werkt me maar in. Dan ga ik de boel wel regelen en kan jij je creatieve ei kwijt.’ Zo geschiedde.”

Is de samenwerking met je vrouw een succes gebleken?
“Ik ben heel blij dat ik in mijn vrouw een goede zakenpartner hebt gevonden. Dat je dingen kunt delen met elkaar. Inmiddels heeft zij haar eigen cateringbedrijf, Event Culinair. Dat is ooit uit nood geboren. Wij organiseerden evenementen met soms bijzondere concepten en veertien jaar geleden waren cateraars nog niet zo veelzijdig als nu. Met een tweede catering bedrijf The Kosher Kitchen bedient ze een speciale niche markt.

Wat is Event Department voor bedrijf?
“Met Event Department proberen we in de huid van de opdrachtgever te kruipen. Dan doen we door als het ware tijdelijk de evenementenafdeling van de desbetreffende opdrachtgever te worden, vandaar ook onze naam. Vanaf 2001 spitsen we ons voornamelijk toe op zakelijke evenementen. Event Department wordt nu geleid door Sara van Leeuwen, die ruim tien jaar geleden als stagiaire bij ons begon. Nu ik zestig ben geef ik graag het stokje aan haar over en ben ik meer op de achtergrond werkzaam als creatief adviseur. Ik richt me daarnaast op nieuwe initiatieven.”

De evenementenbranche werd hard getroffen in de crisis. Hoe hebben jullie dat overleefd?
“Wij hebben het ook erg moeilijk gehad. We hebben het mede gered door trouwe leveranciers die samen met ons de schouders eronder hebben gezet. Maar ook omdat we al twintig jaar een vaste waarde vormden in de markt. Vanaf het begin hadden wij een andere manier van budgettering dan collega’s in de branche. Wij zetten de tering naar de nering. Dat betekent dat we inkomsten genereerden van kaarten en sponsering, terwijl traditionele zakelijke evenementenbureaus een zak met geld kregen en daarvan een event organiseerden. Wat er vandaag de dag verwacht wordt van een evenementenbureau, deden wij eigenlijk al vanaf het begin.”

Hebben jullie nu minder last van concurrentie?
“Er zijn destijds heel veel bedrijven omgevallen in onze branche, maar die bureaus hadden natuurlijk goede werknemers in dienst. De beste daarvan zijn stuk voor stuk voor zichzelf begonnen. En van die ZZP’ers hebben wij gek genoeg nu weer ‘last’. Maar goed, als ZZP’er ben je toch maar alleen. Evenementen organiseren is heel intensief vak. Dan is het fijn als je tegenslagen kunt verwerken of overwinningen kunt vieren met elkaar.”

Wat vind je het leukste aan je werk?
“Ik kreeg laatst een kalender cadeau met de treffende tekst ‘alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’. Zo zie ik het ook. Doordat we vanaf begin bij het evenement Amsterdam Business Awards zijn betrokken, ontmoet ik veel bevlogen Amsterdamse ondernemers. Mensen met goeie ideeën en gekke niches. Ik vind het spannend en uitdagend om wat nieuws op te zetten en in te spelen op de behoefte van het publiek. Het liefst werk ik met partners. Met het crowdfunding consultancykantoor Douw&Koren organiseer ik 25 mei aanstaande het grootste crowdfunding congres van Europa in de Amsterdam Arena. Die samenwerking is ontstaan omdat ik op zoek was naar financiering voor Event Department. Toen bleek dat veel informatie hierover slechts online te vinden was. Je wilt toch liever wat mensen ontmoeten?”

Het Foodfestival Amsterdam is ook een van jouw nieuwe initiatieven?
“Er worden meerdere foodfestivals georganiseerd die allemaal leuk zijn. Het is alleen zo jammer als het regent. Vandaar mijn initiatief om samen met partner David van den Noord het eerste grote indoor foodtruck festival te organiseren in de RAI. De eerste editie trok 45.000 bezoekers. Voor de derde editie in november proberen we elke foodie uit het land naar Amsterdam te trekken. Als het goed is, wordt dit een heel bijzonder nationaal event.”

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.