Artikelen

Tekst door: Heidi Boomgaard en Fotografie door Sanja Marusic

0 Vind-ik-leuks

Een jaar geleden hadden we de droom van één winkel, nu zijn het er vijf.

Amsterdam een stukje groener én gezonder maken; dat is het doel van JuiceBrothers. Professioneel pokerspeler Noah Boeken (35) en afgestudeerd psycholoog Guus Benning (30), zijn de twee zelfbenoemde broers achter dit concept. Ze ontmoetten elkaar jaren geleden in de Jimmy Woo, beiden aan andere kanten van de bar. Vele Vodka Jus’, trips naar New York, een bul en pokeroverwinningen later, ontstond het idee voor JuiceBrothers. Samen met Noah’s vriendin Bibi Janus en Guus’ broer Dick, openden ze een klein jaar geleden hun eerste vestiging in de Van Woustraat. Inmiddels staat de teller op vijf. Wij zochten Noah en Guus op in hun zaak in de Raamsteeg, waar we onder het genot van Noah’s favoriete juice – Dragon Breath – op zoek gingen naar de oorsprong van hun groene missie.

Waar komt het idee voor JuiceBrothers vandaan?
Noah: “Uit New York. Bibi woont daar omdat ze een eigen kledinglijn heeft, Texture by Sunaj. Naast dat ik haar opzocht, ging ik ook veel naar pokertoernooien in Amerika. De vele juice bars zijn daar onderdeel van de stad, maar als ik in Amsterdam een cold pressed juice wilde halen, dan kon dat niet.”
Guus: “Drie weken na de afronding van mijn studie psychologie spraken we hier voor het eerst over en niet veel later ben ik op het vliegtuig gestapt naar New York. Tien dagen lang dronk ik alleen maar juices, stelde vragen en snuffelde rond. Toen werd het tastbaar.”

Wat is er zo bijzonder aan jullie sappen?
Noah: “Het brengen van honderd procent biologische producten is natuurlijk al een tijd opkomend, maar naar onze mening wordt het te vaak met een geitenwollensokken-gevoel neergezet. Wij wilden het cool maken en iets anders bieden dan de standaard versgeperste jus d’orange. Een mooie sappenbar in een New Yorks jasje, met goede branding en de lekkerste gezonde sappen; die combinatie maakt het bijzonder.”

Er zijn vier eigenaren. Hoe werkt dat; met vier kapiteins op één schip?
Guus: “Eigenlijk heel goed. Noah en ik zijn vooral verantwoordelijk voor de directe aansturing. Ik ga over het dagelijks operationele gedeelte en Noah is de creatieve geest met de helikopterview. Daardoor vallen ons andere dingen op en vullen we elkaar aan.”
Noah: “Verder is Guus’ broer, Dick Benning, verantwoordelijk voor de fabriek in Zeeburg waar onze juices gemaakt worden. Als hoofd productie stuurt hij het team daar aan. En Bibi heeft geholpen om de zaak een New Yorkse vibe te geven. Omdat zij daar woont, al jaren cold pressed juice drinkt en volledig in de vegan lifestyle zit, wist ze precies wat wij moesten doen om het juiste gevoel te creëren.’”

Jullie zijn nog geen jaar open. Hoe is het gegaan vanaf de start?
Guus: “Boven verwachting. Tijdens de opening was er veel belangstelling en er werd over ons geschreven door health bloggers, zonder dat we hierom vroegen. Dat is heel bijzonder om mee te maken. Na drie maanden openden we de vestiging in de Raamsteeg en weer vijf maanden later de winkel in Amstelveen. Dit jaar voegden we in januari de locatie toe in West en in die maand deden vijfhonderd klanten een meerdaagse detox-kuur bij ons. Onze laatste winkel opende twee weken geleden in HIGH45, de nieuwe sportschool van Barbara den Bak aan de Weesperstraat.”

Wat waren hoogte- en dieptepunten bij het starten van JuiceBrothers?
Noah: “Toen we de avond voorafgaand aan de opening onze flesjes zagen staan in de koeling – dát was echt een geluksmoment. Een dieptepunt kunnen we niet echt noemen, maar leermomenten zijn er natuurlijk wel geweest. Zo haalden we de juicer voor de fabriek vanuit Amerika naar Nederland, zonder dat deze voldeed aan de Europese normen. Om die gekeurd te krijgen is een lang proces geweest. Maar het moeilijkste was het vinden van het juiste pand. We wilden onze eerste winkel graag in de Beethovenstraat starten, maar de pandeigenaren daar zaten niet te wachten op een start-up. Zij wilden enkel gevestigde namen hebben. Van de Van Woustraat ben ik nooit heel gecharmeerd geweest, tot onze makelaar ons meenam naar ons huidige pand. Ik zag dat de straat enorm verbeterd was. Met Landmarkt en Stach als buren, voelden we ons meteen thuis. Het was de eerste keer dat Guus en ik elkaar aankeken en dachten ‘Dit is hem!’.”
Guus: “En nu worden we elke week drie keer gebeld door makelaars die een pand aan ons kwijt willen. Het stempel start-up zijn we kwijt en men wil meeliften op ons succes. Dus ons grootste obstakel hebben we binnen een jaar om weten te bouwen naar een springplank. Dat wil echter niet zeggen dat we er al zijn, want we zoeken momenteel naar een pand aan de zuidkant van het Vondelpark. Suggesties zijn dan ook welkom.”

Hoe draagt jullie onderneming bij aan Amsterdam?
Guus: “Naast dat onze klanten gezonder zijn geworden, hebben we ook een stuk gemak naar Amsterdam gebracht. Iedereen koopt tegenwoordig vol goede moed en met de beste bedoelingen een slow juicer. Hiermee gaan ze de eerste veertien dagen ambitieus aan de slag. Daarna komt het omslagpunt en vinden ze het eigenlijk maar tijdrovend om het te maken én schoon te maken.“ Noah: “Daarnaast willen we ook fungeren als een ontmoetingsplek. JuiceBrothers moet gezond, maar ook leuk, gezellig en een beetje gek zijn.”

Op Instagram gebruikten jullie bij een foto #buildinganempire. Hoe ver reiken jullie ambities precies?
Noah: “Haha! Bibi houdt ons Instagram-account bij, maar dát was toevallig mijn tekst. Het is allemaal begonnen met de droom van één winkel. Verder zouden we wel zien wat er op ons pad kwam. Tegelijkertijd hadden we ook in ons hoofd om een merk neer te zetten wat verder zou reiken dan alleen Nederland. Ik heb altijd geweten dat er een ondernemer in mij zat, maar ik had nooit verwacht dat ik dit zó leuk zou vinden. Dat we binnen een jaar vijf vestigingen zouden hebben, was dan ook niet gepland. Over de eerste zaak hebben we goed en lang nagedacht, maar de andere vestigingen zijn mede uit noodzaak geboren. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen en onze fabriek rendabel te maken, moesten we meer gaan produceren en dus meer vestigingen openen. Inmiddels denken we ook aan Londen, Kopenhagen, Barcelona en zelfs New York als mogelijke vestigingsplaatsen. Of we uiteindelijk een global brand zullen worden, zal de tijd ons leren. Maar hoe mooi zou het zijn als we een merk hebben gecreëerd dat in Amsterdam is begonnen en wereldwijd gedronken wordt?”

 

Heidi Boomgaard
Bekijk dit profiel
Sanja Marusic
Bekijk dit profiel
Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.