Artikelen

Jaap en Kasper zijn filmmakers afgestudeerd in dé duurzaamheidsstudie Future Planet Studies.

0 Vind-ik-leuks

Het netwerk van Jaap van den Biesen en Kasper Hoex

“Discussies over duurzaamheid op wereldniveau zijn niet hetzelfde als dilemma’s die thuis aan tafel spelen.” De mannen achter Jaap & Kasper Filmproducties zetten hun kennis over duurzaamheid en creativiteit om in een sterke boodschap. Met hun film Bijvangst, die vorig jaar op het Food Film Festival in première ging en daarna op verschillende festivals in Europa werd vertoond, hebben ze de twee werelden samengebracht. Zo krijgt iemand de kwestie – bijvangst – letterlijk op z’n bordje. Toen ze begonnen, waren ze gewoon Jaap en Kasper. Dankzij de mensen die hen hebben geïnspireerd, is dat mooie &-teken aan hun namen toegevoegd en zijn Jaap & Kasper een bedrijf geworden. Hun missie: zo veel mogelijk mensen laten nadenken over milieuvraagstukken.
Hun missie: zo veel mogelijk mensen laten nadenken over milieuvraagstukken.
 



&Wietse van der Werf

Wietse is een Amsterdamse sociaal entrepreneur en natuurbeschermer. Zijn missie: ter land, op zee en vanuit de lucht op de bres voor natuurbescherming. 

“Wietse is onze grote inspirator als het gaat om werken voor en vanuit je idealen. Hij is de grondlegger van The Black Fish, een NGO die internationaal strijdt tegen illegale visserij. We leerden hem kennen via ons project Bijvangst. We waren op zoek naar NGO’s om de campagne te ondersteunen. Wietse gebruikt zijn kennis over de oceanen, die in een droevige status verkeren, op een ongekend positieve manier. Hij heeft ons geleerd hoe je je emotioneel kunt scheiden van milieuvraagstukken en dat je niet bij de pakken neer moet gaan zitten. Met een positieve blik kom je veel verder. Wietse is een fijn en optimistisch persoon met een groot groen hart. Naast een creatieve idealist is Wietse een gedreven CEO die ongekend veel mensen enthousiast weet te maken om samen de oceanen te beschermen.”
 



&Lukas Hoex

Lukas doceert over duurzaamheid en circulaire economie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn missie: duurzame innovaties stimuleren. 

“De missie van Lukas is duurzame innovatie stimuleren. Deze man weet als geen ander hoe idealisme om te zetten in iets constructiefs. Hij denkt in creatieve business modellen en heeft ons daarmee erg geholpen. Lukas stond hiermee aan de voet van onze onderneming. Met zijn analytische blik helpt hij ons te definiëren waar onze krachten liggen als jonge ondernemers. Hij brengt in beeld wat we wel en niet kunnen. Hierdoor laat Lukas ons de mogelijkheden zien die we als bedrijf hebben op het gebied van duurzaamheid. Als startupper heeft hij dit zelf allemaal al een keer meegemaakt. Lukas herkent dus het proces en houdt ons scherp. Wat we waarderen aan Lukas is dat hij enorm gefocust is en niet met alle winden meewaait. Ook kunnen we altijd bij hem terecht voor advies. Zo heeft hij meegedacht over het campagneconcept van Bijvangst. Met zijn drieën zijn we een harmonisch geheel en dat werkt enorm prettig.”
 



&Erik Wünsch

Sinds 2011 houdt Erik zich voornamelijk bezig met het produceren en schrijven van speelfilms en documentaires. Zijn missie: maak nooit iets wat je zelf niet zou willen zien. 

“Erik is een man met humor. Hij heeft o.a. enkele Even Apeldoorn Bellen reclames bedacht. We hebben hem leren kennen op het kantoor waar we een bureau huurden. In die tijd hebben we veel met hem gespard over onze ideeën. Hij heeft ons ook geleerd om na te denken over met welke insteek je een reclamecampagne opzet. Daarnaast heeft hij ons leren brainstormen. Ingevingen en ideeën opschrijven, even laten rusten, neermaaien, en weer betere ideeën opschrijven. Op deze manier bleven de beste over. Tijdens deze sessies heeft Erik ons de scherpte bijgebracht die we nodig hadden op creatief gebied. Vooral voor Bijvangst heeft hij ons voorzien van zeer bruikbaar commentaar. Hij is heel goed in het opbouwen van een verhaal naar een onverwachte climax. Hierdoor is Bijvangst geworden wat het nu is. Erik geniet enorm van zijn vak en deze passie werkt aanstekelijk.”
 

Mila Stolk
Bekijk dit profiel
Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.