Artikelen

Martijn studeerde af aan het AMFI en is oprichter van MOAM.

0 Vind-ik-leuks

Het netwerk van Martijn Nekoui

“Nederland heeft veel kennis in huis, die moeten we overdragen naar een nieuwe generatie.” Martijn Nekoui richtte in 2013 MOAM op: MOde AMsterdam. Zijn missie is om de diversiteit, creativiteit en bovenal de nieuwste generatie creatievelingen in de breedste zin van het woord een podium te bieden. Door deze jonge talenten tegelijkertijd te laten samenwerken met de grootste namen uit de Amsterdamse en Nederlandse mode-industrie ontstaat er een vernieuwende en interessante co-creatie. Martijn slaat een brug tussen jong talent en de gevestigde industrie, door ze op een intensieve en pure manier te laten samenwerken. In eerdere edities koppelde hij jong talent aan onder andere Viktor&Rolf, FOAM, Jan Taminiau, Vogue, Frans Molenaar en Doutzen Kroes.
Zijn missie: de diversiteit, creativiteit en bovenal de nieuwste generatie creatievelingen een podium bieden.
 



&Frans Ankoné

Frans is creative director en heeft o.a. gewerkt voor Vogue en de New York Times. Zijn missie: het erfgoed en de cultuur in mode overbrengen op de jonge generatie. 

“Frans is mijn mentor: een man met een onuitputtelijke bron van kennis, ervaring, informatie en stijl. Mijn afstudeerproject ging over ‘De Nederlandse Modegeschiedenis’, waarvoor ik 25 mode-iconen heb geïnterviewd, waaronder Frans. Er was gelijk een klik en ik was enorm onder de indruk. Hij vond het interessant dat ik op een vernieuwende wijze de oude goden in een nieuw daglicht plaatste. Vanaf dat moment zijn we met elkaar in contact gebleven en kreeg hij binnen elk project een steeds belangrijkere rol. Frans coacht de designers vanuit zijn passie om kennis over te brengen op een nieuwe generatie. Elke keer leer ik weer iets nieuws van hem, niet alleen over mode, maar ook over het leven. ‘Tot tien tellen', was het concrete advies dat hij mij gaf. Hij ziet altijd en overal het positieve van in en kan zowel rationeel als met gevoel handelen; een unieke combinatie. Hij adviseerde mij mijn eigen weg te volgen, niet bang te zijn om commercieel te zijn en ervoor te zorgen dat ik niet té commercieel word: 'blijf wel conceptueel en creatief'.”
 



&Mariette Hoitink

Mariette is eigenaar van HTNK. Haar missie: iedereen met elkaar laten samenwerken ten behoeve van de creativiteit in Amsterdam.

“Mariette is mijn mode-moeder. Drie jaar geleden klopte ik bij haar aan voor afstudeer-advies en nu zit ik met MOAM in het achterste deel van haar kantoor. Zij was ook één van de 25 mode-iconen van mijn afstudeerproject. Na het interview hebben we elkaar op de hoogte gehouden van ons gaan en staan. Toen ik MOAM startte heb ik gevraagd of ze daarin wilde participeren. Ze helpt mij niet alleen bij het professionaliseren van mijn bedrijf, maar adviseert ook in partnerships, samenwerkingen en projecten. Mariette is ontzettend betrokken bij Amsterdam. Zij scout ook in de modewereld; wat dat betreft zitten we op één lijn, zonder in elkaars vaarwater te zitten. Als ik iemand nodig heb om een goed patroon te tekenen heeft zij daar een nummer voor en andersom geef ik haar creatieve en jonge impuls. Zij is één van de grootste pioniers in de Nederlandse mode-industrie: ze is de lijm binnen de Amsterdamse creatieve sector en heeft overal weet van.”
 



&Eric Traa

Eric (52) is Senior Relatiemanager bij Rabobank en is mede-initiatiefnemer van Amsterdam &Co. Zijn missie: Amsterdam nog meer laten bloeien. Niet alleen economisch, maar ook creatief, door mensen met elkaar te verbinden.

“Eric en Rabobank Amsterdam zijn sinds het begin partner van MOAM. Het vertrouwen en de steun die zij mij geven zijn voor mij enorm motiverend. Ik heb bij Eric aangeklopt toen ik 1,5 jaar geleden mijn eerste expositie in FOAM had. Hij deed een financiële bijdrage, waardoor ik een hand-out met het concept op mooi papier kon drukken en dit kon meegeven aan mensen. Daarnaast is hij tijdens de allereerste editie van MOAM Collective een partnership met mij aangegaan. Rabobank heeft apparatuur gesponsord, van naaimachines tot aan hyper-elektronische strijkbouten en lockmachines. Dat was voor ons een fantastische financiële impuls. Eric is altijd bezig met creativiteit en talentontwikkeling in Nederland. We hebben in de afgelopen twee jaar een band opgebouwd waarin hij mij heeft zien groeien van student tot ondernemer die samenwerkingen aangaat met een groot bedrijf als HEMA. Ik denk dat dit mede mogelijk is gemaakt door een naam als Rabobank en in het bijzonder het vertrouwen van Eric."
 

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.