Artikelen

Tekst door: Suzette Hermsen en Fotografie door: Lonneke van der Palen

0 Vind-ik-leuks

De toekomst van de klassieke winkelstraat is rooskleurig

De traditionele winkelstraat lijkt te veranderen. V&D sloot deze maand haar deuren en ook Aktiesport en Perry Sport werden gisteren failliet verklaard. Volgens Joost van der Veer (34), mede-eigenaar van luxe webwinkel Winkelstraat.nl, wijzen winkeliers vaak met een beschuldigende vinger naar het internet, maar volgens de ras-Amsterdammer is dat niet helemaal terecht: “Onze website helpt fysieke winkels juist om te blijven groeien."

Wat is Winkelstraat.nl precies?
“Winkelstraat.nl is een platform waar we collecties van zelfstandige boetieks samenbrengen en online te koop aanbieden. We zijn in 2012 begonnen en hebben inmiddels ongeveer 130 boetieks uit België en Nederland aan onze site verbonden. Onze partners zijn stuk voor stuk luxe winkeltjes waar je kleding vindt waarvan je zeker weet dat niet iedereen erin loopt. Voor hen doen we de digitale verkoop. Koop je iets op Winkelstraat.nl, dan komt dat item van een boetiek ergens uit het land.”

Hoe kwamen jullie op het idee om zo’n luxe webshop op te richten?
“Eigenlijk door twee dingen. Allereerst zagen we dat consumenten steeds meer op zoek waren naar luxe fashion online. Ik herkende dat, heb zelf ook niet altijd zin om op mijn vrije zaterdag de stad in te gaan om kleren te kopen, maar ben wel altijd op zoek naar unieke items. Ondanks die stijgende vraag merkten we dat precies dié boetieks geen webshops hadden. Het leek er sterk op dat speciaalzaken geen tijd, kennis of geld hadden om op eigen kracht een online webwinkel te beginnen. Daar moest volgens ons verandering in komen, dus we zijn in dat gat gesprongen.”

Voel je je als geboren en getogen Amsterdammer niet schuldig tegenover fysieke winkels in de stad die het nu zo lastig hebben?
“Nee, zeker niet. Ik denk juist dat we ze helpen. Weet je wat het is, de wereld en de markt om ons heen veranderen. Dus winkeliers ook. Vroeger zag het straatbeeld er ook anders uit dan nu, zaten de hoeken vol met sigaren- en ijzerzaakjes en had ieder dorp een melkboer of buurtsupermarkt. Die zijn er nu ook bijna niet meer. Veel winkeliers hebben het internet lange tijd ontkent, maar e-commerce is nu een feit. Dan kun je twee dingen doen: bij de pakken neer gaan zitten òf met je tijd meegaan en het slim aanpakken. Wij helpen boetieks door e-commerce eenvoudig en betaalbaar te houden. Zo hoeven ze niet een eigen webshop te lanceren, maar kunnen ze hun klantenkring wél voorzien van online shopping. We bieden ze dus een mogelijkheid om ook online succesvol te zijn.”

Is wat jullie doen niet stiekem het verzachten van de pijn?
“Als het internet er niet was geweest, dan zag het straatbeeld er wellicht wat anders uit. Maar wat ik al zei, tijden veranderen nu eenmaal. De trend dat mensen steeds meer online shoppen is gewoon een feit. Dan kun je er maar beter je voordeel uit halen, meegaan met die ontwikkelingen en het idee loslaten dat je omzet via één kanaal binnenkomt. Wij zien dat boetieks die een online variant hebben, het qua omzet veel beter doen dan boetieks die dat niet hebben. En dat is vrij logisch. Allereerst zijn er natuurlijk al die mensen die hun aankopen online doen, maar diezelfde mensen leren via onze site leuke boetieks kennen. Je kunt het je vast voorstellen: als jij op internet iedere keer leuke items ziet bij één bepaalde winkel, dan word je toch nieuwsgierig. Je slaat de naam van zo’n boetiek op in je hoofd en als je dan een keer een leuk jurkje nodig hebt, dan weet je waar je moet zijn in de stad.”

Hoe zie jij de toekomst van de klassieke winkelstraat?
“Rooskleurig. Mensen willen de ervaring houden om gezellig even naar de stad te kunnen. Een mooie boetiek binnenstappen met behulpzaam personeel zorgt voor een andere beleving dan achter je laptop zitten om vervolgens wat shirtjes via iDEAL af te rekenen. Ik denk wel dat het straatbeeld verandert, maar dan heb ik het meer over het sóórt winkels. De V&D’s vallen om, maar zaakjes die zich richten op niche-producten zullen blijven bestaan. Dat komt omdat mensen tegenwoordig meer op zoek zijn naar unieke spullen, een bijzondere beleving. Die vind je niet meer bij warenhuizen als V&D. Maar mensen zullen zeker naar de stad blijven gaan. Wellicht iets minder, maar ik geloof niet dat er ineens allerlei spooksteden zullen ontstaan door de komst van e-commerce.”

Geldt dat ook voor de kleinere steden?
“Ik kom natuurlijk zelf uit Amsterdam, dus als jij me zegt dat er in Zutphen op koopavond geen kip meer door de stad loopt, dan moet ik dat maar aannemen. Maar ik weet niet of dat aan de groei van e-commerce ligt, of aan de inwoners van Zutphen. Wellicht hebben die andere behoeftes, of kijken ze op vrijdagavond liever een filmpje op de bank. Amsterdam heeft natuurlijk het geluk dat het een toeristische trekpleister is en consumenten dus niet snel schaars zullen zijn, het is hier niet snel uitgestorven. Maar ik denk ook dat in de kleinere steden mensen altijd naar de stad blijven gaan. Voor die toegevoegde waarde die je online niet vindt en die je er ook nooit zúlt vinden.”

 

Suzette Hermsen
Bekijk dit profiel
Lonneke van der Palen
Bekijk dit profiel
Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.