Artikelen

Tekst door: Carlijn Claire Potma en Fotografie door: Lonneke van der Palen

0 Vind-ik-leuks

Wij geven senioren hun zelfstandigheid terug

Hij stond aan de top van een bloeiend farmaceutisch bedrijf, tot er iets begon te knagen. De voldoening was verdwenen en zijn enthousiasme hield zich angstvallig stil. Was het tijd om de sprong te wagen? Olivier Coops verkocht zijn aandelen in YouMedical, nam een stap terug en vond een nieuwe weg in het sociaal ondernemen. Zijn startup Dinst verbindt zelfstandige maar hulpbehoevende senioren aan betrouwbare en betrokken dienstverleners - van klusjesman tot kapster.

Ruim twee jaar geleden stapte je vanuit de commercie het sociaal ondernemen in. Wat was de aanleiding?
“De batterij was op. Mijn bedrijf groeide en groeide, maar ik begon me af te vragen: waarom? Ik ben een echt mensen-mens en houd ervan om dicht bij anderen te staan - een aspect dat in mijn werk totaal verdwenen was. Ik besloot de aandelen in mijn bedrijf te verkopen en weer - met enkel een idee als beginpunt - iets nieuws op te bouwen. De zorg is altijd mijn werkveld geweest en daar vond ik ook een nieuwe uitdaging, hetzij veel socialer van aard. Kwetsbare mensen toegang bieden tot een beter leven en tegelijkertijd een gezond bedrijf voeren is mijn manier van sociaal ondernemen - met de mens voorop en geld verdienen als secundair belang.”

Wat motiveerde jou om Dinst te beginnen?
“Ik geloof in positieve gezondheid: niet alleen maar geld uitgeven om zieke mensen beter te maken, maar investeren in welzijn om mensen gezond te houden. Daarnaast zijn er nieuwe maatregelen van de overheid, waardoor veel senioren langer thuis moeten blijven wonen en hun mantelzorgers - mensen die vrijwillig meer dan acht uur per week voor bijvoorbeeld hun bejaarde buurvrouw of vader zorgen - veel op hun dak krijgen. Daar zit de pijn: zestien procent van hen zit tegen een burn-out aan, door knellende omstandigheden als tijdgebrek, zorg voor ouders én (klein)kinderen of een lange reisafstand. Daar zag ik een vraag om hulp waar nog geen concreet antwoord op was. Dinst begon als experiment in samenwerking met een thuiszorgorganisatie in Den Haag, die door bezuinigingen steeds minder voor de senioren kon betekenen - terwijl de behoefte natuurlijk niet verdween. Het bleek een succes en vanuit daar zijn we verder gaan groeien, met als tweede locatie Amsterdam. Je zou Dinst als een soort marktplaats voor diensten aan huis kunnen zien, waarbij betrouwbaarheid en betrokkenheid voorop staat. Mensen zien direct wie ze in huis halen: je kiest een persoon en niet een organisatie.”

Hoe beleefde je de overgangsperiode van het ene naar het andere bedrijf?
“De meeste mensen gaan vroeg of laat naar hun hart luisteren en dat is ook wat ik deed. Natuurlijk is het eng en moet je veel keuzes maken; het gaat om het overwinnen van angst. Mijn eerste bedrijf was in korte tijd enorm gegroeid, wat grote druk op mij uitoefende en waardoor ik ging nadenken. Wat wil ik uit het ondernemerschap halen? Waarom doe ik dit eigenlijk? Ik nam een stap terug naar mezelf en vond rust in technieken als yoga en meditatie, wat ik nooit had verwacht. Ik vond het maar ‘zweverig’, als ondernemer en met een achtergrond in de financiële wereld. Toch komt er een moment dat je ervoor open staat. Ook mijn definitie van succes kreeg een meer maatschappelijke klank, met als maatstaaf de positieve impact die je hebt op je omgeving.”

Waar kunnen betrokken &Co Amsterdammers Dinst nog bij helpen?
“We zijn altijd op zoek naar betrokken ZZP’ers of particulieren. Mensen met een ‘zorghart’ die er bewust voor kiezen om deze doelgroep van dienst te zijn. Voor de hand liggend is bijvoorbeeld hulp bij klusjes aan huis, koken, administratie of ondersteuning op het gebied van persoonlijke verzorging, zoals een pedicure of knipbeurt. Maar ook voor de minder concrete behoeften bestaat een markt: denk aan het repareren van een rollator, personal organising - hulp bij opruimen en herinrichten - of het maken van een mooi levensboek.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?
“We zijn nog steeds een startup maar Dinst wordt heel goed ontvangen, het resoneert. We zijn inmiddels actief in vier steden - Amsterdam, Den Haag, Amersfoort en Haarlem - maar hopen stad voor stad uit te breiden en eind 2016 binnen tien gemeentes actief te zijn. Groeien met partners hoort daar ook bij; denk aan thuiszorgorganisaties - in Amsterdam is dat Amstelring - of ziekenhuizen en huisartsenpraktijken. Door de vele bezuinigingen zijn we in de toekomst meer en meer op elkaar aangewezen – ik hoop op mijn manier, met Dinst, connectie tussen mensen eenvoudiger te maken.” 

Carlijn Claire Potma
Bekijk dit profiel
Lonneke van der Palen
Bekijk dit profiel
Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.