Artikelen

Tekst door: Heidi Boomgaard en Fotografie door Sanja Marusic

0 Vind-ik-leuks

Oost stroomt door onze aderen

Wat zeven jaar geleden niemand voor mogelijk hield, maakten zij waar. Riad (35), Jason (35) en Piet (53), ook wel bekend als ‘de drie wijzen uit Oost’, maakten in korte tijd een hotspot van Amsterdam-Oost. De ene na de andere zaak werd, én wordt, geopend en alles wat ze aanraken lijkt in goud te veranderen. Maar hun missie om Oost leefbaarder te maken is nog niet ten einde. Geen wonder dat op de dag van het interview Riad later aanschuift en Jason eerder weg moet; deze bevlogen ondernemers hebben een overvolle agenda.

Een bijzonder trio uit twee verschillende generaties. Met Riad als creatief brein, Piet als mentor en Jason als beheerder van de administratie en ‘people manager’, hebben ze allen hun eigen talenten die gebundeld misschien wel hun stille kracht zijn. Ze ontmoetten elkaar voor het eerst bij Elsa’s Café aan de Middenweg, waar Riad en Jason als pubers hun bijbaan vonden en Piet hen de fijne kneepjes van het vak leerde. Om te zeggen dat het er toen al in zat, gaat echter wat ver. ‘Ik werd al rood als iemand me iets vroeg’, vertelt Jason. En ook Riad had destijds nog geen ambities in de horeca, al wist hij wel dat hij ondernemer wilde worden. Toch werden ze gaandeweg gegrepen door het horeca-virus en voltooiden daarom beiden de Hogere Hotelschool. Na verschillende stages over de hele wereld, waaronder in Shanghai, startten ze na het afstuderen hun eerste gezamenlijke avontuur. In 2008 openden ze de deuren van Maxwell op het Beukenplein. Drie jaar later volgde Café Kuijper en hierna De Biertuin (2012), Bar Bukowski en Henry’s Bar (2013) en Waterkant, Eddy Spaghetti en Smokin’ Barrels (2014). In de Javastraat wordt momenteel de nieuwste zaak verbouwd, die Bar Basquiat zal gaan heten en hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog z’n deuren zal openen.

Jullie vestigden het grootste gedeelte van de zaken in Oost. Waarom?
Piet: “Oost stroomt door mijn aderen. Ik ben hier geboren en Jason en Riad komen uit de Watergraafsmeer, dus voor hen is het niet anders. In het voormalige Café Museum, wat nu de Biertuin is, haalde ik mijn vader regelmatig op om te komen eten en mijn moeder heeft zelfs nog even gewerkt in het pand van East of Eden, waar wij in 2016 een nieuwe zaak zullen openen. Dat is toch ongelofelijk bijzonder, dat ik daar straks gedeeltelijk de scepter zwaai?” Jason vult aan: “We zagen potentie in dit deel van de stad. Toen we Maxwell openden op het Beukenplein waren we al blij met dertig eters op een vrijdagavond. Maar dat aantal steeg zeer snel en afgelopen weekend bedienden we zelfs ruim vier keer zoveel!”

Waarom het Beukenplein? Dat was acht jaar geleden niet een al te beste buurt.
Jason: “Dat klopt. Maar we voelden dat er juist hier behoefte was aan een concept als Maxwell. Ons beleid was aangepast op de buurt, zo werden de foute types geweerd. Door een plek te creëren waar vrouwen zich veilig voelen en graag komen, volgen de mannen vanzelf.” Piet: “We zijn door velen voor gek verklaard. Maar wij hadden het bestemmingsplan gelezen en wisten daarom dat de herprofilering op stapel stond. Door de recessie en bouw van de Noord/Zuidlijn heeft het iets langer op zich laten wachten, maar achteraf lachen wij het hardst.”

Vlak na de opening van Maxwell sloeg de recessie in als een bom. Waarom durfden jullie het aan om desondanks meer zaken te openen?
Jason: “Wij hebben een anti-crisis beleid. Bij ons vind je goede producten voor een redelijke prijs. Crisis of geen crisis; men blijft de behoefte houden om gezelligheid buitenshuis op te zoeken. Er wordt bezuinigd op high class dineren, maar als je weet dat je bij ons onder de twintig euro een leuke avond kunt hebben, is dat een goed alternatief. Eigenlijk zijn we juist door de crisis  groot geworden.”

Met zo’n sterke focus op Oost, waarom ook een café in West?
Riad: “Daar zijn we voor gevraagd door de eigenaren van het pand. Ze wisten niet hoe ze het moesten vormgeven. We hadden een goede klik met elkaar en het was voor ons een mooie kans op een fantastische locatie. Het enige nadeel is dat het niet bepaald op de route ligt, maar we zijn blij dat we ervoor gegaan zijn.”

Welke factoren hebben de zaken succesvol gemaakt?
Riad: “We hebben allemaal jaren achter de bar gewerkt, dus weten we hoe we naar onze klant moeten luisteren. Het inspelen op de behoefte van de buurt is dan ook de eerste factor. Daarnaast hebben we een groot en divers aanbod, goed personeel en een optimale prijs-kwaliteit verhouding. We proberen mee te denken met de klant en benaderen de prijsstelling meer vanuit hen dan vanuit onszelf.”

Op wat voor manier draagt jullie onderneming bij aan een leefbaarder Amsterdam?
Jason: “Ik denk dat we de buurt een stuk prettiger hebben gemaakt. Vroeger durfde een vrouw daar ’s nachts niet alleen over straat en nu struikel je in het weekend over vierhonderd fietsen van mensen die aan het genieten zijn in deze buurt.” “En”, vult Piet aan, “de mensen die acht jaar geleden een huis hier hebben gekocht, hebben dit sterk in waarde zien stijgen.” Riad: “Ons initiatief heeft Oost spannender en toegankelijker gemaakt. Maar ik vind het niet gepast om alle eer op te strijken, want er zijn ook een hoop andere ondernemers bijgekomen die onze aanwezigheid weer versterken. Misschien namen wij het eerste risico, maar uiteindelijk is het een kettingreactie.”

Is het plafond van jullie ambities al bereikt?
Riad: “Dat is niet te zeggen. Een goede kans zullen we altijd met beide handen aangrijpen, maar we hanteren geen strategie met betrekking tot het aantal zaken. Het moet op ons pad komen en allemaal als een puzzel in elkaar vallen, zoals het tot nu toe met elke locatie is gegaan.”

Wat is de les die jullie aan anderen willen doorgeven?
Riad: “Doe iets nieuws! Het is mens eigen om te doen wat werkt en succes te kopiëren. Zorg dat je iets toevoegt. Wanneer je allemaal hetzelfde doet, verliest het immers z’n kracht.”

Waar kunnen Amsterdammers jullie nog bij helpen?
Riad: “We zijn nog op zoek naar een locatie in Oost voor een hotel. Goede horeca en hotels gaan namelijk hand-in-hand. Tips hiervoor zijn welkom. In deze buurt is genoeg te doen, dus wij geloven dat je de behoefte aan een hotel kunt creëren. En een goed hotel zal ook weer ondernemers in andere sectoren trekken. Dus uiteindelijk is dat goed voor het op de kaart zetten van heel Oost.’

Heidi Boomgaard
Bekijk dit profiel
Sanja Marusic
Bekijk dit profiel
Deel dit artikel:
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
en word lid van Amsterdam &Co.
ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.