Artikelen

Een hotel dat bijdraagt aan een fijne leefomgeving

0 Vind-ik-leuks

De traditionele hotellerie anders aanpakken

Inge van Weert werkte in een hotelketen in Dubai toen de aanbieding kwam om QO Amsterdam te leiden. Het duurzame hotel was toen nog in aanbouw. ‘Ik heb altijd een kleine itch gehad tegen de traditionele hotellerie. Overal dezelfde services, dezelfde systemen en processen, net zoals je dat honderd jaar geleden kreeg. Ik vind verandering ontzettend belangrijk. Juist in de economie en het klimaat waarin we nu leven moet je zaken anders aanpakken. Alleen dan kunnen we de wereld op een betere manier achter laten. Daar zet dit hotel natuurlijk enorm op in.’ 

Brand of one
Het hotel maakt deel uit van de Intercontinental Hotel Group met meer dan 5.500 hotels, QO Amsterdam heeft daarbinnen een unieke positie. Inge: ‘We zijn een brand of one. We mochten een nieuw concept neerzetten. Daarin komt mijn hang naar verandering goed van pas. Horecaman en visionair Xander Bueno de Mesquita heeft het hotel bedacht. Na een paar jaar reizen had hij de overtuiging dat zaken echt anders moesten, ook in de hotellerie. Twee concepten stonden daarbij centraal: the living building en treat live well.’

Forse energiebesparing
Bueno de Mesquita heeft architecten gezocht die passen bij zijn hotelambities. Ze volgden daarbij de visie van het levende gebouw – niet zozeer gericht op het behalen van allerlei duurzaamheidscertificaten. Inge: ‘Hoe kunnen we zoveel mogelijk de natuur nadoen, dat is de opzet van het gebouw. Dus zoveel mogelijk gebruikmaken van natuurlijke resources en manieren inzetten vergelijkbaar met hoe de natuur omgaat met energiebehoud.’ Zo behoudt de facade van het gebouw energie. Op de site van architect Paul de Ruiter lezen we: Zo losten we de energiebesparing op door de intelligente gevel die zorgt voor minder energieverbruik voor 65% (verwarming) -90% (koeling) energie bespaart en rekening houdt met de seizoenen, de weersomstandigheden en de aanwezigheid van de gasten. De gevel opent en sluit per kamer op basis van de aanwezige natuurlijke warmte en verkoeling van het hotel. Inge licht toe: ‘Het is nog early days, nog niet alles is perfect. Er zitten zoveel innovaties in het gebouw, dat het nog wel even duurt voordat alles perfect is ingeregeld. Maar de energierekening is nu al een stuk lager.’

Beton hergebruikt
Er zit ook dertig procent gerecycled beton in het gebouw, beton dat vroeger in het oude Shell-gebouw stond aan het IJ. Inge: ‘Veel van wat in het gebouw wordt gebruikt, halen we uit een straal van zeshonderd kilometer rondom Amsterdam. Verschillende meubels werden in verhuisdoeken verpakt, en dus niet schuimplastic. Dat ging prima. Maar niet alles lukt natuurlijk – de tv’s komen nog altijd in plastic verpakkingen.’

Houten informatieplankjes
‘We zijn een luxury lifestyle hotel met een duurzaamheidsambitie’, verduidelijkt Inge. ‘Er zijn daarbij zoveel zaken die je kunt doen waardoor je footprint vermindert. Het zijn vaak simpele dingen, zoals de suikerpot in plaats van het suikerzakje. Denk ook aan het zeepje met het plasticje in de badkamer die je vaak ziet in hotels. Die gebruik je een keer en gooi je dan weg. Wij zijn begonnen met navulbare pompjes met zeep, natuurlijk wel van een luxe merk. Het hotel is ook vrijwel papierloos met onder meer iPads op de kamer en houten plankjes met informatie. Het is iedere keer op een andere manier kijken naar wat je doet.’

Kartrekker
‘Dit hotel is uniek, op deze schaal’, vervolgt ze. ’De reis is nu pas begonnen en we kunnen nog veel meer bereiken. Een van de grootste voedselverspillers in een hotel is een buffet, daarom doen we alles a la carte. Dus ook het ontbijt voor tweehonderd man op zondagochtend. Je merkt nog wel dat een gast soms heel veel bestelt, dat mag natuurlijk. Maar we vinden het jammer als we dan toch voedsel moeten weggooien. Je wilt zeker niet belerend zijn, maar wel onze gasten prikkelen om zaken iets duurzamer aan te pakken. Hier en thuis.’ 

Verder kijken
‘Er werken 140 mensen bij QO. Wij spenderen veel tijd aan storytelling, zodat ze het duurzaamheidsverhaal ook kunnen uitleggen. Er werken mensen die echt voor ons hebben gekozen vanwege de duurzaamheid. Als je hier dineert, dan vertellen ze ook graag dat we een dutch eatery zijn en dus geen olijfolie gebruiken en onze mozzarella uit Groningen halen. Soms weten gasten niks over onze principes, dat leggen we graag uit. Voor mijn gevoel zijn mensen ook echt trots om hier te werken.’

Meer informatie? 
www.qo-amsterdam.com

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.