Artikelen

Tekst door: Marit Bohnenn en Beeld: Cindy Baar

0 Vind-ik-leuks

We willen hier laten zien dat het daar óók heel goed gaat.

Handgemaakt en bijzonder kleurrijk. De herenblazers van het jonge modemerk Afriek worden in Nederland ontworpen, in Centraal Afrika gemaakt en zijn een groot succes in Amsterdam. Oprichters Sivan en Kars vertellen. 

Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Sivan: Ik ben Sivan Breemhaar, 26 jaar. Ik heb Conflict Studies en Human Rights gestudeerd. Voor mijn studie heb ik onderzoek gedaan in Rwanda en daar heb ik Kars ontmoet.
Kars: Ik ben Kars Gerrits, 29 jaar. Ik heb Internationale Betrekkingen gestudeerd en liep toen ik Sivan ontmoette stage bij de ambassade in Rwanda. In mei 2013 zijn we samen Afriek begonnen.

Hoe kwamen jullie erbij een modemerk te beginnen?
S: Ik heb sterk het gevoel dat de huidige manier van ontwikkelingssamenwerking niet de juiste is. We doen steeds hetzelfde. We stellen ons bijvoorbeeld superieur op tegenover Afrika en dat is onterecht. Er zijn daar zoveel mooie dingen. Als je de dingen van daar – goed handwerk, materialen van hoge kwaliteit –  combineert met een goed ontwerp uit Nederland, kun je mooie producten co-designen en op de markt brengen. Met ons merk Afriek willen we de kleurrijke kant van Afrika laten zien. Dat is heel belangrijk omdat we zoveel negatiefs over Afrika horen, waardoor we geneigd raken om te helpen. Terwijl er ook veel hartstikke goed gaat daar.
K: We zijn begonnen met twee jasjes. Die liet ik daar maken en trok ik hier aan naar feestjes en festivals. Ik kreeg heel veel positieve reacties! We voelden: we moeten hier echt iets mee. En zo zijn we in de mode gerold. Heel naïef eigenlijk, want we hadden echt geen idee. Ik hield van mooie kleren, maar daar hield het bij op.
S: Dat is het leuke aan Kars, hij is heel positief en zegt: het komt wel goed, we doen het gewoon!

Hoe ontwikkelden jullie het idee door naar het merk?
K: We hebben een businessplan geschreven en zijn met heel veel mensen gaan praten. We hebben een ontwerpster gevonden, hebben ons ingeschreven bij de KvK en investeerders gezocht. Toen ben ik naar Rwanda gegaan, samen met de ontwerpster Jolanda Luymes. Ik heb zelf de kleermakerskennis niet, maar moest wel aan de kleermakers daar uitleggen hoe het allemaal moest. Dat deed Jolanda dus en dat was precies wat we voor ogen hadden, dat we twee werelden bij elkaar zouden brengen. Co-design.

Welk aspect van het ondernemen in Afrika zouden jullie mee willen nemen naar Amsterdam?
K: Bij één van onze kleermakers is het altijd heel gezellig zaken doen, iedereen blijft eten en er wordt Afrikaanse muziek gedraaid. Iets dat me bij is gebleven van het contracten opstellen, is dat de kleermakers het niet eens waren met maximaal 8 uur per dag werken. Toen realiseerde ik dat ik mijn Westerse waarden op probeerde te dringen.
S: We hebben nu een contract voor een aantal jasjes per week, het maakt dan niet uit of zij eerder of later willen beginnen. Dat is gelijkwaardig: eerlijke transactie.

Wat zijn de plannen voor de toekomst? 
K: We willen Afriek ontwikkelen en groot maken. We willen een sterk fair modemerk neerzetten dat in grote steden over de hele wereld wordt verkocht. En we willen de collectie uitbreiden.
S: We zijn nu bezig met de nieuwe collectie voor volgende winter. Vijf stuks. Ik zie verder voor me dat we ook andere prints gaan gebruiken, ook uit andere landen. Daarbij hebben we altijd als doel om de mooie kant van die landen te laten zien. Veel mensen begrijpen de cultuur van Afrika niet en kennen de bijzondere dingen van die landen niet. Terwijl de mensen daar juist heel trots zijn op hun cultuur. Dat zien we niet zo snel omdat we onze eigen cultuur gewend zijn. Dat doorbreken is het doel.
K: Er zitten aspecten aan Afriek die goed zijn voor het land, maar het is niet zo dat wij daarheen gaan met het idee om daar de boel enorm te ontwikkelen. Het is bijvoorbeeld niet zo dat wij kleermakers uit de sloppenwijken trekken. Het zijn goede kleermakers, anders kunnen ze niet zo’n jasje maken. Zonder ons hebben ze ook genoeg werk. Dat is wat we de mensen hier willen laten zien, dat het daar óók heel goed gaat.  

Is dat een trend in Amsterdam?
S: In Amsterdam zijn we heel erg op zoek naar authenticiteit. We willen steeds meer weten over waar onze spullen vandaan komen. Over hoe ze zijn gemaakt. We hebben inmiddels door dat we keihard voor de gek zijn gehouden met de kledingindustrie. Nu zijn we op zoek naar het echte verhaal achter producten en daar past Afriek perfect in. Ik denk - en hoop ook - dat het normaal gaat worden.

 

Beeld: Cindy Baar

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.