Artikelen

Tekst door: Amsterdam &Co

0 Vind-ik-leuks

We kunnen bijdragen aan zoiets moois en teers als het begin van een mensenleven

"We kunnen bijdragen aan zoiets moois en teers als het begin van een mensenleven." De twee mannen die aan het roer staan van kinderwagenbedrijf Joolz vertellen aan Amsterdam &Co over hun mooie merk en hun Positive Design gedachtegoed. 

Wie zijn de mensen achter Joolz?
Emile: Stan is algemeen directeur en ik ben creatief directeur. Maar, zoals Stan altijd zegt,  is hij ook een beetje creatief en ben ik ook een beetje algemeen. We zijn als twee mannen zonder kinderen in deze branche terecht gekomen door onze interesse in productontwikkeling. Onze kinderwagens zijn simpel en bevatten veel intelligentie, typerend aan ‘Nederlands design’. Stan: Daarnaast vind ik het leuke aan deze branche dat het om pasgeborenen gaat. Dat biedt kansen vanuit de merkgedachte en voor productontwikkeling, ook buiten kinderwagens om.

Joolz is niet zomaar een kinderwagenmerk, maar een product vanuit Positive Design. Wat houdt Positive Design in?
Stan: Positive Design is onze filosofie en ligt ten grondslag aan alles wat we doen. We ontwerpen vanuit de Positive Design gedachte, die gericht is op het welzijn van en vreugde voor de eindgebruiker. We leveren een positieve bijdrage aan de eerste jaren van ouder en kind en benaderen productontwikkeling op een innovatieve manier. Daarmee zetten we een standaard voor onszelf en andere merken. Zo kun je van onze verpakkingen kartonnen speelgoed maken. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar het stimuleert ook de interactie tussen ouder en kind. Daarnaast hebben we onlangs de eerste kinderwagen bekleed van gerecyclede en biologische stoffen. In de toekomst willen we dit doorvoeren naar alle stoffen producten: dát is Positive Design.
Emile: Positive Design gaat niet alleen om producten. De filosofie werkt ook door binnen de organisatie. We hechten waarde aan zelfontwikkeling en bieden ons team daar ook de ruimte voor.

Merken jullie veel van de veranderende doelgroep?
Stan: Ouders van nu zijn heel anders dan tien jaar geleden. Maar er zijn basiszaken die niet veranderen. Wanneer je voor het eerst zwanger bent ga je levensvragen stellen, bijvoorbeeld over duurzaamheid, oorlog en voedsel. Alle onderwerpen die te maken hebben met de toekomst van je kind worden ineens heel manifest. Een ouder wil altijd het beste voor zijn kind. Die basisbehoefte verandert niet, maar de context wel. Dit ervaren wij heel positief, door de huidige technologische ontwikkelingen kunnen we snel schakelen en contact maken met onze doelgroep. We weten wat er speelt en dat maakt mogelijk dat we aan co-creatie kunnen doen.

Wat houdt co-creatie bij Joolz in?
Emilie: We hechten veel belang aan de ideeën van de doelgroep. Of dit nu gaat over het product of over moederschap in het algemeen. Je hoeft ook niet per se een Joolz gebruiker te zijn om uitgenodigd te worden bij ons.
Stan: In ‘Friends of the Brand sessies’ vragen we de doelgroep langs te komen om te brainstormen of hun mening te geven over onze producten. In ons nieuwe kantoorpand komt zelfs een café waar we eens per maand het VIPP café zullen hosten: het Very Important Pregnant Person café! In de toekomst willen we co-creatie nog veel groter inzetten, door jonge ontwerpers en creatieven aan ons te binden. We gaan dit jaar ook voor het eerst de Positive Design Award organiseren. Studenten van hogescholen of universiteiten kunnen een idee pitchen voor kinderwagens of andere producten gerelateerd aan het Positive Design gedachtegoed.

Wat is jullie relatie met Amsterdam?
Stan: Wij komen uit Amsterdam en zijn hier ook echt thuis. Als het mooi weer is gaan we op de grachten varen en we houden meetings op de boot. We werken veel met ons netwerk en bijna iedereen daarvan komt gewoon op de fiets hierheen.
Emile: Amsterdam voedt ons. Als je hier de straat op loopt zit je al vol in de inspiratie. Ik reis veel, maar als je ziet wat er in de afgelopen vijf jaar hier in Amsterdam is gebeurd, van Hutspotachtige concepten tot kleine designers – dat is nergens mee te vergelijken.

Wat is jullie ambitie?
Stan: Ook in de toekomst willen we zoveel mogelijk jonge families wereldwijd in staat te stellen om een positief leven te leiden, met name in die beginperiode. Maar we hebben ook de ambitie om als merk groot te worden, en tegelijkertijd veel goeds te doen. We hebben letterlijk als doelstelling dat we kinderwagens willen verkopen, maar ook bomen willen planten in ons Joolz Geboortebos in Colombia.
Emile: We willen vanuit ons netwerk niet alleen ondernemerschap stimuleren, maar ook jonge ondernemers binnen het Positive Design gedachtegoed stimuleren mooi werk te maken, zodat onze slagkracht groter kan worden.
Stan: Geld verdienen is natuurlijk leuk, maar dat is niet de enige drijfveer. Als wij straks terugkijken maakt die 100 euro meer of minder niet uit, dan vinden we het vooral mooi dat we een bos hebben geplant en een bijdrage hebben kunnen leveren aan zoiets moois en teers als het begin van een mensenleven. 

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.