Artikelen

The Beach

0 Vind-ik-leuks

Van reddingsvest naar laptophoes

Het begon met een modeshow. In 2007 zocht een groep jongeren van Pal West Modeatelier een geschikte plek om hun creatie te tonen. Ze kwamen uit bij een zo goed als leegstaande garage in Amsterdam Osdorp. Tien jaar later bruist het er nog steeds, in The Beach.


Diana Krabbendam is in 2007 directeur van Pal West Modeatelier. Als ze in Garage Notweg in de Wildemanbuurt aankomt, beginnen haar handen meteen te jeuken. ‘Ik zag dat in deze wijk allerlei vraagstukken bij elkaar kwamen: werkloosheid, eenzaamheid, criminaliteit en obesitas, maar ook positieve dingen als culturele diversiteit en groene ruimte.’


The Beach
Binnen tien jaar ontwikkelt ze er een broedplaats van culturele, creatieve en sociale projecten, ‘The Beach’ genaamd. Die naam is gebaseerd op een citaat van Charles Leadbeater, een voormalig adviseur van Tony Blair. Het citaat staat op de achterkant van het visitekaartje van Krabbendam: ‘Beaches are ordered without being controlled. [...] There are no zoning regulations, fences nor white lines to tell you where to go.’ Ook bij The Beach  is er geen hiërarchie of strakke leiding. ‘Er zijn duizenden initiatieven in Amsterdam’, zegt Krabbendam op een zonnige middag aan een picknicktafel bij de garage. ‘Maar die zijn allemaal kwetsbaar. Door ze met elkaar te verbinden worden ze sterker.’ Die duurzame verbindingen probeert ze te leggen door goed te ontwerpen, in de breedste zin van het woord: van producten tot plekken. In 2013 publiceert ze de Sustainist Design Guide, waarin ze samen met socioloog Michiel Schwarz haar visie uiteenzet. 
 

tekst gaat verder onder afbeeldingen

van links naar rechts: Nahza Lemhadi, Diana Krabbendam


Pijnlijke herinnering
Bij de lancering van het boek ontmoet ze Thami Schweichler. Hun samenwerking resulteert in ‘Makers Unite’, een project waarin nieuwkomers  van reddingsvesten reistassen en laptophoezen maken. Reddingsvesten zijn hét symbool van de oversteek van Afrika naar Europa. Is dat geen pijnlijke herinnering voor die vluchtelingen?  Nee, zegt Schweichler aan de picknicktafel. ‘Voor ons is het reddingsvest een symbool van hoop.’ The Beach ging ook een samenwerking aan met  Lucas Community, een buurtinitiatief verderop in de straat. Nazha Lemhadi van Lucas Community vertelt vrolijk over het project Betrokken Buren. Daarbij gaan vrijwilligers langs bij kwetsbare of eenzame buurtgenoten, zoals ouderen of chronisch zieken. Zij doen het werk waar de thuiszorg geen tijd voor heeft. Zoals meegaan naar het ziekenhuis, boodschappen doen of als tolk optreden. De vrijwilligers hebben samen zeventien verschillende nationaliteiten.


Een naaimachine met werkruimte
Ook Reza Kalani (40) schuift aan. In 2014 kwam hij vanuit Iran naar Nederland. Net als in Iran wilde hij hier een modebedrijf beginnen, maar  hij moest eerst Nederlands leren. Zijn taalcursus van Implacement zat in Garage Notweg. Daar  liep hij al gauw Diana tegen het lijf, én de naaimachines. Of hij er een mocht lenen. Natuurlijk, hij kreeg er een werkruimte bij. Een jaar later maakte hij al z’n eerste collectie en inmiddels heeft Reza een eigen label: Kalani Amsterdam. Makers Unite boekt ook succes. Sinds oktober staat het op  eigen benen, met vijf fulltime medewerkers. Hun tassen waren al in het Stedelijk Museum te zien en contact met het toonaangevende MoMA  in New York is er ook. De BBC kwam al eens langs, net als The Guardian. Makers Unite won al vele  prijzen voor sociale innovatie.

Op deze manier dragen tientallen projecten bij aan wat The Beach zelf ‘maatschappelijk weefsel’ noemt. The Beach heeft wel moeite met de ondersteunende financiering, zegt Krabbendam: ‘Fondsen kunnen ons moeilijk plaatsen en verwijzen ons door naar elkaar. We vallen tussen allerlei potjes. Terwijl een sterker netwerk precies is wat elke stad nodig heeft.’

 

Thami Schweichler

 

Van reddingsvest naar laptophoes verscheen in de rubriek 'Voor de buurt' in de achtste editie van het Amsterdam &Co magazine: Modebewuster. 

Tekst: Menno Sedee
Fotografie: Harry Brieffies

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.