Artikelen

Tekst door: Carlijn Claire Potma en Fotografie door: Sanja Marusic

0 Vind-ik-leuks

Chemicals are not for pussies

Vijf jaar geleden kwam Mariah Mansvelt Beck achter de harde waarheid, toen bij haar een voorstadium van baarmoederhalskanker werd geconstateerd. ‘Probeer tampons van biologisch katoen te gebruiken’, adviseerde een specialist - maar dat riep veel vragen op. Wat was er mis met onze ‘normale’ intiemproducten? Zijn er wel alternatieven? Die queeste leidde tot iets moois: samen met vriendin Wendelien Hebly richtte Mariah Yoni op, een stijlvol maandverband-, inlegkruisjes- en tamponmerk met producten van enkel biologisch katoen.

Wat is het verhaal achter jullie onderneming?

M: “Het begon met mijn zoektocht naar natuurlijke tampons, nadat mij geadviseerd was geen synthetische producten meer te gebruiken. Ik moest er een heel stuk voor omfietsen naar een natuurwinkel, ook die ene keer dat ik bij Wendelien zou gaan eten - op een zondagavond drie jaar terug. Natgeregend kwam ik aan, met het verhaal over de tampons. Zij bleek, net als ik destijds, nooit nagedacht te hebben over deze producten. Wat zit er eigenlijk in? Waar worden ze gemaakt? Dat bracht ons op een idee.”
W: “Die periode stond voor mij ook in het teken van vragen, maar vooral over het werk dat ik deed. Ik houd van het commerciële bedrijfsleven, maar denk wel dat we vanuit ondernemingen de wereld een stukje mooier moeten maken, in plaats van deze plek slechter achter te laten. In Mariah’s verhaal zag ik een open deur. In de maanden die volgden deden we uitgebreid marktonderzoek en probeerden we te achterhalen hoe, en met welke ‘ingrediënten’ maandverband en tampons werden gemaakt. De resultaten waren opmerkelijk: er kunnen plastics, chloor en andere gifstoffen in verborgen te zitten, terwijl vrouwen deze producten maandelijks dichtbij, of in een van de meest absorberende delen van hun lichaam gebruiken. Al snel werd duidelijk dat er zeker ruimte was voor een nieuw en eerlijk product - dat werd Yoni. ‘We aim to keep chemicals away from vaginas globally’ werd onze slogan én een goede conversation starter.”

Jullie hebben een duidelijk doel voor ogen.
M: “We hopen uiteindelijk dat alle vrouwen bewust worden van de keuze die er bestaat tussen synthetische en natuurlijke female hygiene-producten. Velen hebben er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan, wat niet zo gek is: je gebruikt meestal wat je moeder je meegeeft en op een doosje tampons staat - in tegenstelling tot cosmetica, kleding of voedsel - helemaal geen informatie over de samenstelling van het product. Veel EKO-winkels boden al een alternatief, maar die doosjes stonden wegstopt in de schappen naast het toiletpapier zonder enige vorm van communicatie. Met Yoni bieden we vrouwen een nieuwe keuze die ook beter zichtbaar is.”
W: “Het verhaal goed en groots vertellen is een doel op zich. De presentatie die Mariah deed tijdens TEDx Amsterdam heeft daarin enorm geholpen, net als de ‘Chemicals are not for pussies’ crowdfunding campagne die we hebben gevoerd in het najaar van 2014. Daarna konden we écht in productie gaan en kwam Yoni voor het eerst in de winkels te liggen. We begonnen bij de meer bewuste drogisterijen, natuurwinkels en concept stores, maar de producten zijn inmiddels ook bij Marqt en Etos verkrijgbaar. ”

Wat zijn jullie dromen voor de toekomst?
W: “Yoni is in korte tijd hard gegroeid, daarom willen we eerst zorgen dat de verkoop goed rouleert bij de huidige verkooppunten en meer aandacht besteden aan de communicatie. Het heeft geen zin de producten in zoveel mogelijk winkels neer te leggen en vervolgens te laten verstoffen. Mensen moeten begrijpen waarom een milieuvriendelijke en gezonde optie als Yoni er nu is.”
M: “Daarna gaan we zeker verder kijken. Dit is iets dat vrouwen wereldwijd aangaat; uiteindelijk hopen we over de grenzen te gaan met Yoni. We zijn ons nu aan het oriënteren op de landen waar we ons als eerste op willen richten. Ondertussen proberen we met Yoni biologische tampons in de reguliere schappen te krijgen, niet weggemoffeld bij het toiletpapier maar met een volwaardige plek als stijlvol verzorgingsproduct.”

Amsterdam is jullie hoofdkwartier - waarom?
W: “Amsterdam is waar is het allemaal begon en waar Yoni voor het eerst in de schappen lag, conceptstore Het Verre Oosten had de primeur. De stad op zich heeft een fijne start-up cultuur en is een hotspot wat betreft duurzaam ondernemen, daar zet de gemeente zich ook voor in. De Groene Bocht op de Keizersgracht, een kantoorpand voor groene initiatieven waar wij een werkruimte huren, is daar een mooi voorbeeld van. Ik noem Amsterdam graag de ‘kleinste metropool’: hier heerst de grootsheid van een wereldstad, maar je geniet er ook van de voordelen van een kleine community.”
M: “Als we een paar posters ophangen in de stad heeft dat direct effect; de reactiesnelheid is kort. Amsterdam is een perfecte testing ground voor we ons aan grotere stappen wagen. Daarnaast werken we graag samen met lokale creatieven, zoals Thomas en Nikki van ontwerpbureau Thonik voor de huisstijl van Yoni. Of filmmakers Ine & Sanne die samen met ons The Cycle Series ontwikkelden - een reeks grappige filmpjes over de vrouwelijke menstruatie cyclus.”

Waar kunnen betrokken Amsterdammers jullie mee helpen?
M: “Spread the word! Het verhaal met elkaar delen en je eigen omgeving bewust maken van de keuzemogelijkheden brengt het snelst verandering.”

Laatste vraag, want hoe zit het met de mannen?
M: “We hebben gemerkt dat het ook mannen aangrijpt, wanneer we over Yoni en onze missie vertellen. Zij snappen ook dat al die chemische stoffen in tampons nogal gek zijn en hebben allemaal wel een vrouw, vriendin of dochter in hun omgeving die deze producten gebruikt. Door alleen al het verhaal achter Yoni aan hen te vertellen, hun familie en vrienden in te lichten over de keuze tussen natuurlijke of synthetische producten, helpen ook mannen enorm.”

ZELF EEN REACTIE PLAATSEN?

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.