Heb jezelf een leuke organisatie?

Organisaties

UNROBE

De mode-industrie uitkleden van slechte gewoontes; als je Unrobe nog niet kent dan vinden wij het hoog tijd dat je kennismaakt met het verhaal van dit sustainable kledingmerk. Unrobe is augustus 2017 opgericht middels een succesvolle crowdfunding actie op Kickstarter.

Dressing people by undressing the industry
"We vinden het steeds belangrijker waar ons voedsel vandaan komt, maar over de herkomst van kleding is veel onduidelijkheid," zeggen Koen Warmerdam en Daan Ubachs. Zij willen met hun merk Unrobe de mode-industrie transparanter maken en duurzaam produceren voor een eerlijke prijs.


v.l.n.r. Daan Ubachs en Koen Warmerdam in Porto, Portugal

De jeugdvrienden waren voor hun ondernemersavontuur allebei jarenlang werkzaam in de internationale mode-industrie, een branche met bekende problemen: Hoog waterverbruik, gebruik van chemische stoffen, slechte werkomstandigheden, de uitstoot van CO2 en een groeiende afvalberg. Daar moesten ze toch wel iets aan kunnen doen? ,,We wilden het process verduurzamen, van katoenplantage tot de kledingkast. Maar tegelijkertijd wel echte mode brengen”, zegt Koen. Iets wat vooralsnog bijna niet te vinden is in de markt.

De derde optie
De ondernemers vinden het vreemd dat bij het kopen van kleding de consument maar twee opties heeft: lage kwaliteit voor weinig geld, of hoge kwaliteit voor veel geld. Unrobe moet de derde optie zijn. Duurzame kleding heeft al veel minder een geitenwollensokkenimago dan eerst, maar het kan nog veel beter: ,,Designkleding op een duurzame en humane manier geproduceerd, voor een eerlijke prijs. Wij vinden het belangrijk om een alternatief te zijn in de groeiende fast fashion, dat zorgt voor mens en milieu”, zegt Daan.



 

Precies zien waar en door wie het product gemaakt is
De ontwerpen worden in Portugal en Italië gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden en van uitsluitend duurzame stoffen als organisch katoen. Het merk is volledig transparant. Ieder item heeft een QR-code die de klant informatie geeft over de fabriek en de makers. Zo zie je precies waar en door wie het product gemaakt is. Ze hebben niks te verbergen. Daarnaast kleedt het ook de prijs uit. Ze laten de kostprijs én marges zien per artikel. Door het direct to consumer model te hanteren is het merk gemiddeld 50% goedkoper dan traditionele merken, zonder in te leveren op kwaliteit. Koen: ,,Doordat we online en direct aan de klant verkopen is er geen tussenkomst van winkeliers, agenten en distributeurs, wat aanzienlijk scheelt in de prijs.” 

"Want alleen samen kunnen we de industrie veranderen"


Het merk wilt een stap verder gaan. Op de website komt een tijdlijn met daarop het hele traject dat de items afleggen. Daan: ,,Ons enthousiasme voor duurzamere processen werkt aanstekelijk op onze leveranciers. Zo gaat de fabrikant in Portugal binnenkort over op zonne-energie. Ook is de fabriek al voorzien van led verlichting. Het zou geweldig zijn als iedereen onze missie volgt. Want alleen samen kunnen we de industrie veranderen.” Naast online en pop-up stores breidt het distributiekanaal uit met hun eerste flagship store op de Haarlemmerdijk 41, te Amsterdam. Opening in september 2018. 

 

Oeps! Je bent niet ingelogd.

Maak eenvoudig en snel een account aan en krijg toegang tot alle exclusieve functies en verhalen op Amsterdam &Co.
Het maken van een account is gratis!

Scherm sluiten

Je wachtwoord vergeten?

Geen probleem! Vul onderstaand formulier in en
je ontvangt direct een e-mail met daarin je wachtwoord.